100 грантів по 5 000 євро від EU4Business для мікробізнесу
Головна мета грантової підтримки – відновлення діяльності мікропідприємців на територіях України, що найбільше постраждали від бойових дій та були деокуповані, а також посилити стійкість мікробізнесу, який в умовах війни залучає до своєї діяльності ветеранів та осіб з обмеженими можливостями.
Відбір учасників відбуватиметься у межах конкурсу, що буде проходити у період з 02.09.2024 по 30.09.2024 для відбору 100 мікропідприємців, які зареєстровані та провадять діяльність в найбільш постраждалих від війни областях (Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій, Київській (окрім м. Київ), Луганській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, Харківській, Одеській та Херсонській).
Переможці конкурсу визначатимуться в автоматичному режимі на рейтинговій основі на підставі таких основних критеріїв: рівня постраждалості від війни, виду економічної діяльності підприємства, якості використання коштів гранту, знаходження підприємства на деокупованій території та соціальної відповідальності бізнесу з огляду на зайнятість у його діяльності ветеранів та осіб з обмеженими можливостями
Крок №1
Підприємець має заповнити заяву на Порталі Фонду розвитку підприємництва (ФРП). На етапі заповнення заяви підприємець має вже чітко знати, на які напрями він планує використати кошти мікрогранту. В заяві, окрім основної інформації про своє підприємство, підприємець має вказати такі важливі дані:
- показники діяльності підприємства до війни (станом на 01.01.2022) та під час бойових дій (станом на 01.01.2023 та на 01.01.2024);
- розмір річного доходу, середньооблікова кількість штатних працівників із зазначенням серед них учасників бойових дій та осіб з обмеженими можливостями, що має бути підтверджено офіційними документами;
- рівень завданих майну підприємства пошкоджень та руйнувань;
- напрями використання коштів мікрогранту відповідно до переліку дозволених видів витрат.
Крок №2
Заява підприємця, заповнена на Порталі ФРП, передається до обраного підприємцем уповноваженого банку для перевірки його ділової репутації, кредитної історії та зв'язку з групою пов'язаних контрагентів, учасниками якої не можуть бути юридичні особи, а лише фізичні особи-підприємці.
У разі підтвердження уповноваженим банком бездоганної ділової репутації підприємця, його позитивної кредитної історії та відсутності зв'язку з групою пов'язаних контрагентів, учасниками якої є юридичні особи, інформація про таке підприємство передається до Фонду розвитку підприємництва для участі його у рейтингуванні та визначенні переможців І туру конкурсу. В протилежному випадку, підприємство виключається з конкурсного відбору, про що Фонд розвитку підприємництва повідомляє його через свій Портал.
Крок №3
Проведення автоматичного рейтингування Фондом розвитку підприємництва на підставі таких критеріїв: рівень постраждалості підприємства від бойових дій, виду економічної діяльності підприємства, якості використання коштів гранту, знаходження підприємства на деокупованій території та соціальної відповідальності бізнесу з огляду на зайнятість у його діяльності ветеранів та осіб з обмеженими можливостями.
До рейтингування допускаються мікропідприємства, які отримали позитивний результат перевірки уповноваженого банку на предмет ділової репутації, кредитної історії та зв'язку з ГПК, учасниками якої не можуть бути юридичні особи.
Рейтингування мікропідприємства відбувається за простою та прозорою процедурою на підставі інформації, вказаній у заяві, про показники діяльності підприємства, завданні пошкодження та руйнування, а також про напрями використання мікрогранту.
Жодних розрахунків чи підготовки бізнес-планів робити не потрібно.
Крок №4
Зустріч підприємця з уповноваженим банком протягом 20 календарних днів з дати отримання повідомлення від Фонду розвитку підприємництва про проходження І туру конкурсного відбору для проведення перевірки, відкриття рахунку та укладення договору про надання гранту.
Уповноважений банк проводить перевірку таких аспектів:
У разі позитивного результату перевірки уповноваженим банком підприємець успішного проходить ІІ тур відбору та стає переможцем конкурсу, набуваючи статус учасника Програми, про що йому буде повідомлено через Портал ФРП.
Після цього уповноважений банк має здійснити такі кроки:
- показників діяльності підприємства на підставі даних офіційної фінансової звітності;
- намірів цільового використання коштів гранту на підставі інформації про предмет закупівлі та його ринкову вартість (якщо вартість предмету закупівлі перевищує 500 євро з ПДВ (у гривні за курсом на дату оцінки), підприємець має надати 3 (три) цінових порівняння у вигляді скан-копій з інтернет-сторінок постачальників, цінових пропозицій або рахунків;
- відсутності податкового боргу;
- інформації про зв’язок з групою пов'язаних контрагентів, учасниками якої є фізичні особи-підприємці, для упередження ситуації можливого порушення Програми, коли грант зможе отримати два і більше підприємців, які входять до однієї ГПК, що заборонено умовами Програми.
- відкрити рахунок підприємцю для подальшого зарахування коштів мікрогранту;
- укласти з підприємцем договір про надання гранту.
Крок №5
Зарахування Платежу І у розмірі 70% від суми мікрогранту на відкритий рахунок підприємця протягом 5 банківських днів з дати укладення договору про надання гранту для подальшого фінансування заходів з відновлення мікропідприємства.
Крок №6
Фінансування підприємцем заходів з відновлення свого мікропідприємства відповідно до обраних напрямів використання коштів мікрогранту.
Фінансування заходів з відновлення підприємства за рахунок коштів Платежу І мікрогранту відбувається на підставі оригіналів відповідних платіжних документів шляхом цільового перерахування коштів мікрогранту уповноваженим банком на рахунок постачальника товарів, робіт, послуг, які були зазначені у заяві на участь у Програмі. У випадку невідповідності цілей фінансування з вказаними у заяві, платіж уповноваженим банком не санкціонується.
Крок №7
Підтвердження цільового використання коштів Платежу І мікрогранту для отримання Платежу ІІ (30% від суми мікрогранту).
Для отримання коштів Платежу ІІ мікрогранту підприємець має прозвітувати про цільове використання коштів Платежу І мікрогранту. Для цього він має надати Уповноваженому банку документальні підтвердження оприбуткування та використання у своїй господарській діяльності придбаних за кошти мікрогранту товарів, роботів, послуг. Вимоги до переліку документальних підтверджень залежать від типу активів, які придбавались за кошти мікрогранту:
- для підтвердження факту оприбуткування та введення в експлуатацію основних засобів підприємець має надати Уповноваженому банку видаткову накладну та фотографії, що демонструватимуть використання активу у господарській діяльності мікропідприємства;
- для підтвердження факту приймання робіт або послуг – акт виконаних робіт або наданих послуг, підписані Постачальником та мікропідприємством;
- підтвердження факту цільового використання всіх інших обігових коштів здійснюється на підставі копій платіжних інструкцій або виписок з рахунку, якими володіє Уповноважений банк і в даному випадку від підприємця більш нічого не вимагається.
Крок №8
Фінансування заходів з відновлення підприємства за рахунок коштів Платежу ІІ мікрогранту.
Послідовність дій підприємця за цим кроком аналогічна порядку фінансування заходів з відновлення мікропідприємства, описаному в Кроці №6.
Крок №9
Підтвердження цільового використання коштів Платежу ІІ (30% від суми мікрогранту).
Послідовність дій підприємця за цим кроком аналогічна порядку підтвердження цільового використання коштів Платежу І, описаному в Кроці №7 за виключенням випадку, коли Платіж ІІ в повному розмірі використовується для часткової компенсації вартості заходів з відновлення, які були профінансовані за рахунок власних коштів мікропідприємства. В такому випадку, для підтвердження використовуються аналогічні документи, що і для Платежу І.